Saturday, December 17, 2011

Cuti-cuti Malaysia

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 






5 tahun lebih berada di bumi Pahang tapi kalau orang tanya rumah siti kat mana pon aku tak tahu nak tunjuk. huhu~~ sadis sungguh.

Tapi sepanjang 5 tahun setengah ni sempatlah aku melancong ke beberapa tempat yang ada kat bumi Pahang nan luas ni. Antara tempat-tempat yang pernah dilawati ialah

Taman Negara, Kuala Tahan
Bandar yang paling dekat dengan Kuala Tahan ialah bandar Jeratut. Perjalanan ke sana boleh menggunakan Jalan air dan jalan darat. Jalan raya berada dalam keadaan baik, so kalau drive tu tak perlu takut sangatlah.

Sebelum ke kanopi walk kena sewa bot untuk bawa kita ke seberang.

Perjalanan ke kanopi walk perlu menempuh hutan sejauh 1.5km. Tapi taklah teruk sangat. Sebab jalan tu memang dah biasa orang lalu. 

Oyeh! da Sampai ke kanopi walk.
Sebenarnya tak boleh berhenti di tengah kanopi walk ni. Tapi nak bergambar punya pasal, apa pun boleh. =)
Dewasa : RM5
Kanak-kanak : RM3
Tinggi : 45 meter
Panjang : 550 meter.

Selain itu juga (wah macam buat karangan Bahasa Melayu), kat Taman Negara ni ada Rapids shoooting.  Melalui lebih kurang 7 buah jeram kalau aku tak salah kira la. 

Ni lah bot yang digunakan untuk rapids nanti. Macam tak yakin je.  Masa mula-mula naik terfikir gak kalau tergolek ni macam mana ye. Tapi rupanya tak teruk mana pun. Orang pregnant pun boleh naik. =)



***


Next destination is
Kuala Gandah & Deerland
Kuala Gandah ni terletak di Lanchang Pahang. Apa yang kita boleh lihat di Kuala Gandah ni boleh naik gajah, bagi makan gajah dan memandikan gajah. Aku pergi Kuala Gandah ni pun sebab join rombongan budak2 prasekolah. Kalau tak, tak merasalah agaknya. ='(


Sesi bergambar dengan gajah. Tapi kalau cikgu pun takut nak diri sebelah gajah, apa cer?? Kebetulan. masa kiteorang pergi tu weekday. Time tu, orang tak ramai mana.  So, bolehlah menggedik lama-lama dengan gajah2 tersebut.

Pastu kami ke Deerland yang terletak tak berapa jauh pun dari Kuala Gandah ni.  Yuran masuk deerland bagi dewasa RM5. Kanak-kanak aku tak pasti. Apa yang aku pasti aku pergi sana ditanggung 100%. Kena terima kasih banyak2 kat budak2 pra ni. hehe =P.

Ini antara rusa-rusa yang sedang kelaparan yang ada kat deerland ni. Kesian kat mereka.  Aku rasa diorang saja tak bagi makan. Jadi bila pelawat datang rusa-rusa ni akan datang kat pelawat. hahaha! 

Acara klise :: biasalahkan, sebelum keluar mesti kena bergambar bersama-sama rusa. 

Anak rusa nani baru kembang ekor
Apa salah kami langsung tidak tegur

Ular ni baru lepas salin kulit. Orang tu kata kalau ular yang baru lepas bersalin jangan pegang kasar-kasar.  Pastu ada sorang budak tanya
Q: Kenapa tak boleh pegang kasar-kasar?
A: Kalau orang lain pegang awak kasar-kasar awak suka tak?
Hmm satu jawapan yang baik. Tahniah =)

Kalau ikutkan kat deerland ni ada beruang. Tapi jabatan perhilitan dah ambil sebab diorang cakap beruang ni bawah akta diorang. Mungkin ada beberapa jenis haiwan lagi akan diambil. Kesian kat kiteorang. Tak dapat bergambar dengan Encik Bear. 

Antara haiwan lain kat sini burung unta, kancil, arnab, sesumpah dan beberapa haiwan kecil lain. Kira sangat berbaloi-baloilah dengan yuran masuk.  Kalau esok2 dah ada pra sendiri mungkin boleh bawa ke sini pula. 






love-peace-empathy




4 comments:

imHepPie said...

yessss!!!!ade terselit gambo comel aku kah3....ini cuti2 pahang weh~jom pegi umah siti!

pencintabumi said...

haha! tu cuti2 lipis lor. esok2 aku wat.

imHepPie said...

haha padahal 5 taun stengah dok sana jalan nak pi umah siti pon aku xtau lgi kah2

pencintabumi said...

yap! aitu mse ayh aku jmput pon, xtau nk g bwk jln mne. sadis kn. huhu~